linguista brain ai

Fjärrundervisning i den svenska skolan

Lagstiftning möjliggör att möta lärarbristen med hjälp av fjärrundervisning

Den svenska skolan har genomgått en betydande förändring med den nya lagstiftningen om fjärrundervisning, som trädde i kraft 2020. Lagen syftar till att öka tillgängligheten och kvaliteten på undervisning inom både grundskolan och gymnasieskolan. Den nya lagen öppnar för fjärrundervisning som en integrerad del av undervisningen, och säkerställer att kvalitet och stöd för både lärare och elever prioriteras

 

Ökad tillgång till undervisning

En av de mest framträdande förändringarna i den nya lagen är en ökad möjlighet för skolor att erbjuda fjärrundervisning. Det kan användas som ett sätt att tillgodose elevers behov av undervisning i ämnen där det råder brist på behöriga lärare, eller där elevunderlaget är litet. Exempelvis kan små skolor på landsbygden nu erbjuda undervisning i moderna språk, matematik, och andra ämnen som tidigare varit svåra att tillgodose. Definitionen av fjärrundervisning är att lärare och elev, genom interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik, är åtskilda i rum men inte i tid.

Kvalitetskontroll och uppföljning

För att säkerställa kvaliteten på fjärrundervisningen införs tydliga riktlinjer för hur undervisningen ska genomföras, följas upp samt anmälas hos Skolinspektionen. Skolinspektionen ges även ökade befogenheter att granska och utvärdera skolornas användning av fjärrundervisning, inklusive både teknisk utrustning och pedagogisk kvalitet. En viktig aspekt av lagen är att säkerställa att eleverna får det stöd de behöver, även vid fjärrundervisning. Dessutom betonas vikten av en handledare på plats hos elever på grundskolenivå, då undervisning sker i realtid genom uppkoppling.

Tidigare begränsningar och nya möjligheter

Före den nya lagen var fjärrundervisning i stort sett förbjuden inom grundskolan och gymnasieskolan, med undantag för vissa särskilda fall. Detta innebar att skolor, särskilt de i glesbygdsområden eller med brist på behöriga lärare, ofta hade svårt att erbjuda undervisning av behörig och legitimerad lärare.

Den nya lagstiftningen öppnar upp för fjärrundervisning som en integrerad del av skolornas organisering av sin verksamhet. Den tillåter skolor att använda fjärrundervisning som ett komplement till den traditionella klassrumsundervisningen, vilket ökar flexibiliteten och tillgängligheten till behörig lärarkompetens för både elever och skolor.

EdShare och fjärrundervisning

EdShare lanserades i maj 2021 och har utvecklats som en möjliggörare och som ett stöd till det ökade behov som fjärrundervisning eller entreprenadförhållanden medför. Plattformen hjälper skolor att komma i kontakt med varandra med den solidariska grundtanken om att skolor tillsammans kan möta lärarbristen. EdShare har en mängd inbyggda flöden vilka ger verktyg för pedagogisk och systematisk uppföljning och samordning av undervisning i relation till lagkraven och Skolinspektionen.

– Vi vill öppna för ett nytt sätt att tänka i svensk skola, säger verksamhetschef Sara Olsson. Vår grundtanke är att lärarbristen är en nationell angelägenhet och att större kommuner och fristående skolkoncerner kan ta ett större solidariskt ansvar och bidra med undervisning av behörig och tekniskt kompetent lärarkompetens, för att på så sätt både vara en attraktiv arbetsgivare och samtidigt hjälpa andra skolor och mindre kommuner att öka sin andel av behöriga lärare.

Sedan EdShares lansering i maj 2021 har nu över 500 skolenheter aktiva konton för att kunna använda plattformen för att kunna hitta undervisning av behörig lärarkompetens.

Vill du läsa mer om fjärrundervisning?
Regeringens proposition 2019/20:127
Skollagen
Skolförordning
Gymnasieförordningen
Nyfiken på EdShare?
Boka en individuell genomgång utifrån ditt behov.

Dela:

💌 Inget fluff, inget spam.

Givande insikter och praktiska tips om vår plattform. Inget onödigt fluff och inga oönskade utskick – bara ett trevligt nyhetsbrev som landar i din inkorg en gång i månaden.