tält

Lärarbristen i svensk grund- och gymnasieskola: En gemensam utmaning

Lärarbristen är fortsatt en utmaning på många håll i svensk skola. Skolverkets lärarprognos som sträcker sig fram till 2035 visar att det fortsatt finns ett totalt rekryteringsbehov av lärare och förskollärare vilket är som allra störst nu samt inom de närmaste fem åren. Dock kommer hela perioden fram till 2035 kräva rekrytering av ett stort antal lärare för att ersätta lärare som går i pension samt även ersätta de lärare som väljer att byta yrke.

Vidare visar prognosen, sett över hela perioden från 2021-2035, att lärare inom förskola, grundskolans årskurs 7-9 samt lärare i gymnasieskolan är de kompetenser där rekryteringsbehovet, räknat i antal heltidstjänster, beräknas vara som störst. (Skolverkets prognos).

Skolverket sammanställer årligen statisk över andel behörighet i olika personalkategorier och under läsår 2023/24 kan vi se att andel lärare med pedagogisk högskoleexamen i årskurs 7-9 legat på 79,3% och på gymnasiet är andelen 79,9%. Det betyder att var femte lärare här inte har pedagogisk examen. (Skolverkets officiella statistik).

Det förekommer självklart kompetensutvecklingsinsatser för att öka andel behöriga lärare i skolan men ett sätt att säkerställa att befintlig behörig lärarkompetens får fokusera på vad de gör bäst, nämligen att undervisa, är att använda EdShare som ett sätt att inkludera fjärrundervisning som del av behöriga lärarkompetensers tjänster. Skolinspektionen har i rapporten Huvudmäns och rektorers ansträngningar för att öka andelen behöriga lärare i grundskolan från 2022 påpekat både att det finns en snedfördelning av behörigheter i landet, att huvudmän har olika utmaningar på grund av stora regionala skillnader i glesbygdsskolor och för skolor i socioekonomiskt utsatta områden vilka är särskilt drabbade samt att de identifierat en risk att lärare i alltför stor grad arbetar med andra arbetsuppgifter som inte härleds till undervisning.

Att använda EdShare som en strategi för att både erbjuda attraktiva tjänster som kan attrahera behörig lärarkompetens och samtidigt bidra till likvärdigheten i svensk skola kan därför anses vara i linje med vad Skolinspektionen ser i rapporten: ”Sammantaget ser Skolinspektionen att det kan finnas möjligheter för huvudmän och rektorer att öka elevernas tillgång till behöriga lärare genom att arbeta strategiskt med användningen av lärarnas tid och kompetens. Den lärarbrist som råder innebär ett konkret behov av att söka fler och nya
lösningar för att eleverna i så stor utsträckning som möjligt ska kunna få undervisning av behöriga lärare.” (Huvudmäns och rektorers ansträngningar för att öka andelen behöriga lärare i grundskolan, s. 34).

Kontakta EdShare för att få mer information om hur plattformen kan bidra till att skapa attraktiva lärartjänster eller hjälpa din enhet att öka andel behörig lärarkompetens.

Dela:

💌 Inget fluff, inget spam.

Givande insikter och praktiska tips om vår plattform. Inget onödigt fluff och inga oönskade utskick – bara ett trevligt nyhetsbrev som landar i din inkorg en gång i månaden.