edshare

Vad krävs för att få använda fjärrundervisning?

Vad krävs för att få använda fjärrundervisning som ett sätt att erbjuda eleverna undervisning med behörig lärarkompetens?

Beroende på om eleverna studerar på grundskolenivå eller på gymnasienivå finns olika grunder till varför en huvudman kan fatta beslut om att använda fjärrundervisning.

I Skollagen 21 kap. framgår att:

”Fjärrundervisning får bara användas om
1. det för viss undervisning inte finns någon lärare inom huvudmannens skolenhet som uppfyller kraven på legitimation och behörighet enligt 2 kap. 13 § och huvudmannen trots upprepade ansträngningar inte har lyckats anställa en sådan,
2. det, när det gäller integrerad samisk undervisning i grundskolan, inte finns någon lämplig lärare inom huvudmannens skolenhet som kan bedriva den integrerade samiska undervisningen och huvudmannen trots upprepade ansträngningar inte har lyckats anställa en sådan, eller
3. elevunderlaget för en viss skolenhet är så begränsat att ordinarie undervisning inom skolenheten leder till betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för huvudmannen.”

Vem får utföra fjärrundervisning?

Behöriga lärare och huvudmannaskap: Fjärrundervisning måste utföras av lärare som har behörighet i det ämne som undervisas och som är anställda hos en skolhuvudman med tillstånd att bedriva skola. Detta för att säkerställa att fjärrundervisningen följs upp i ordinarie systematiska kvalitetsarbete hos utförande skola.

Vad gäller för elevens skola vid fjärrundervisning?

Beslutsunderlag och beslut av huvudmannen krävs: För att fjärrundervisning ska få användas i skolan krävs det formella beslut från skolans huvudman, vilket kan vara en kommun, en fristående skolhuvudman, eller motsvarande. Dessa beslut måste specificera vilken huvudman som utför fjärrundervisningen, den andel av skolenhetens totala undervisningstid som ges som fjärrundervisning, vilka ämnen som ska undervisas via fjärrundervisning och orsaken till varför fjärrundervisning används i varje enskilt fall. Besluten fattas läsårsvis och bifogas i en anmälan till Skolinspektionen.

Uppföljning: Skolan måste säkerställa att fjärrundervisningen uppfyller pedagogiska och kvalitetsmässiga krav på till exempel rekommenderad gruppstorlek. Skolinspektionen har befogenheter att granska skolor och utvärdera fjärrundervisningen, inklusive både teknisk och pedagogisk kvalitet.

Genomförande: Skolan måste ha tillräcklig teknisk infrastruktur för att kunna genomföra fjärrundervisningen på ett kvalitativt sätt. Detta inkluderar tillgång till datorer, internetuppkoppling och annan nödvändig teknik. Det ska finnas en handledare på plats där grundskoleeleverna har sin fjärrundervisning och tillgänglig för elever på gymnasienivå. Slutligen ska eleverna befinna sig i en lokal som skolan förfogar över under fjärrundervisningslektionen.

Komplement till klassrumsundervisning: Fjärrundervisning ska användas som ett komplement till traditionell klassrumsundervisning. Det är inte tänkt att ersätta den helt, utan snarare att möjliggöra ett bredare utbud av ämnen och ge skolor större flexibilitet. Fjärrundervisning får heller inte genomföras i alla ämnen eller kurser. I lagstiftningen framkommer i vilka årskurser samt ämnen på grundskolenivå som får fjärrundervisas och Skolverket tagit fram föreskrifter för vilka ytterligare ämnen och kurser som får fjärrundervisas på gymnasienivå.

EdShare som stöd för lagefterlevnad

EdShare har byggts efter konkreta önskemål från huvudmän och skolenheter för att stötta med lagefterlevnaden när det gäller fjärrundervisning på entreprenad. Systemet har flöden som säkerställer att alla delar både i lagrum kopplat till fjärrundervisning samt till entreprenad i skola.

– Målet med att digitalisera de här processerna går hand i hand med att vi hela tiden försöker förenkla och kvalitetssäkra processer för både huvudmannen och enskild rektor i deras vardag, säger Sara Olsson, verksamhetschef på EdShare. För att verkligen hitta rätt i val av kodutveckling i flöden och processer, så arbetade vi tätt tillsammans med både rektorer, administratörer, lärare, kvalitetschefer, skol- och bolagsjurister och fackliga representanter vilka då kunde ge sina perspektiv på vad systemet behöver stötta med. Det har resulterat i en helt unik plattform som möjliggör samverkan och lagefterlevnad på ett helt annat sätt än tidigare, fortsätter Sara Olsson.

Nyfiken på EdShare?

Behöver din huvudman eller din enskilda skolenhet stöd med lagefterlevnad i relation till entreprenad eller fjärrundervisning? Boka in ett individuellt möte med EdShare.

Dela:

💌 Inget fluff, inget spam.

Givande insikter och praktiska tips om vår plattform. Inget onödigt fluff och inga oönskade utskick – bara ett trevligt nyhetsbrev som landar i din inkorg en gång i månaden.